4 april 2018

Gezonde voeding

gezonde voeding IJsselkids

Voeding is een belangrijk deel van de zorg voor ‘onze’ kinderen. Daarom hebben we ons aanbod van voeding op de locaties weer eens goed onder de loep genomen en enkele aanpassingen erin aangebracht. Hiervoor hebben we de adviezen en hulpmiddelen van het Voedingscentrum gebruikt.

Hoe zijn we ons bewust van gezonde voeding?

  • We houden ons aan vaste eetmomenten. Hierbij eten we rustig aan tafel. Onze medewerkers eten samen met de kinderen, begeleiden ze bij de maaltijd en hebben een voorbeeldfunctie.
  • Voor baby’s gebruiken we een eigen voedingsschema dat we met u afstemmen.
  • We beperken de hoeveelheid zout, suiker, vlees en verzadigd vet die kinderen binnenkrijgen.
  • Uw kind krijgt geen gewone smeerkaas voor op het brood. Gewone smeerkaas bevat vaak veel zout. In plaats daarvan geven we minder vette en minder zoute vleeswaren zoals kipfilet, ham, boterhamworst, hummus, groentespread en hüttenkäse.
  • Op het menu staan producten uit de Schijf van Vijf.
  • We geven geen diksap en aanmaaklimonade aan uw kind. Deze drankjes bevatten erg veel suiker en dus calorieën. Dat kan leiden tot overgewicht en tandbederf. Uw kind krijgt water en (lauwe) lichte thee zonder suiker.

Draagt u ook bij aan gezonde voeding?

We vragen ook de steun van ouders, bijvoorbeeld bij het trakteren. Samen houden we feestjes gezond als we allemaal de traktaties klein en niet te calorierijk maken. Alleen traktaties die binnen ons voedingsbeleid passen, worden op de dag gegeven. Andere traktaties worden meegegeven naar huis, waardoor u zelf kunt bepalen of en wanneer u dit uw kind geeft.

Wij zijn trots op deze nieuwe manier van werken. Hiermee borgen wij een gezonde voeding voor uw kind(eren)!